سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

درمان حساسیت پوستی

جمعه, ۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵ ق.ظ

درمان حساسیت پوستی

راه و روش و راههای درمان حساسیت پوستی در کودکان و نوزادان به فلزات فلفل سیر در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

درمان حساسیت پوستی ، درمان حساسیت پوستی در کودکان ، درمان حساسیت پوستی به فلفل ، درمان حساسیت پوستی نوزادان

بیماری حساسیت پوستی

درمان حساسیت پوستی باید سریعا انجام شود.حساسیت پوستی که در اصطلاح پزشکان درماتیت نام دارد به معنای التهاب، قرمز شدن پوست و خارش پوست می باشد. در نتیجه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ی محرک، پوست دچار راش یا بثورات موقتی می‌شود که اغلب با سرخی، خارش و گاهی تاول و تورم همراه می باشد.درماتیت، شایع‌ترین نوع حساسیت پوستی است که اگر به علت تماس پوست با ماده‌ی محرک شیمیایی ایجاد شود به آن درماتیت تماسی تحریکی نیز می‌گویند و اگر در اثر واکنش بدن نسبت به مواد آلرژن (حساسیت‌زا) ایجاد ‌شود به آن درماتیت تماسی آلرژن می گویند.خارش شدید که شاخصه‌ی اصلی این بیماری است، می‌تواند شما را عصبی و ناراحت کرده و آرامش‌تان را نابود کند. صرف‌نظر از نوع حساسیت پوستی‌ای که به آن دچار هستید، علائم، روش‌های درمان و پیشگیری آنها در بیشتر موارد با هم مشابه است. خارش پوست بدن برای همه افراد پیش می‌آید ولی حدود ۱۰ درصد از مردم جهان خارش پوست را به اندازه قابل توجه آن که موضوع صحبت ما است، تجربه می کنند. علت خارش بدن و حساسیت پوستی می‌تواند خشکی پوست، تماس با گیاهان حساسیت‌زا و سمی، گزیدگی حشرات یا دلایل مهم‌تری مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. گاهی خارش به حدی می‌رسد که کل بدن را در بر می گیرد ولی در بسیاری موارد به یک قسمت خاص محدود می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت به راه و روش و راههای درمان حساسیت پوستی در کودکان و نوزادان به فلزات فلفل سیر می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.♥

علائم حساسیت پوستی

حساسیت پوستی در مجموع با قرمزی و تورم، خارش شدید، تاول یا دانه‌های قرمز ترشح‌دار، پوسته پوسته شدن، ترک‌خوردگی و فلس‌مانند شدن پوست همراه است. آلرژی پوستی در هر ناحیه ای از پوست می تواند رخ دهد، اما شایع ترین آن پشت زانو و بازو می باشد.این بیماری،به طور دوره ای گسترش می یابد و به تدریج کاهش می یابد.آلرژی پوستی، یک بیماری شایع است که مسری نیست، اما باعث ناراحتی شما می شود.آلرژی پوست باعث ایجاد تحریک، خارش ،خشکی و پوسته پوسته شدن می شود. خشکی پوست معمولا روی پوست سر ،پیشانی و صورت ظاهر میشود.این آلرژی،باعث خارش شدید و کم خوابی می شود و یا حتی روی فعالیت های روزانه شما تاثیر می گذارد. شدت این بیماری ،در افراد متفاوت است. آلرژی پوستی یک بیماری پوستی است، اما مردم معمولا آنرا نادیده میگیرند. این بیماری اگر به درستی و به موقع درمان نشوند، ممکن است زخم برجای ماند و یا حتی رنگ پوست تغییر کند.وقتی حساسیت پوستی دارید، ممکن است یک بیماری دیگر ،مانند:آسم یا ورم غشای مخاطی نیز داشته باشید.آلرژی پوستی با شرایط خفیف را می توان در خانه کنترل و یا حتی درمان کرد . اما با شرایط شدید حتما به دنبال کمک های پزشکی باشید تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنید.

انواع حساسیت های پوستی

حساسیت‌های پوستی ممکن است به صورت اگزمای سرشتی در فرد وجود داشته باشد،یعنی از وقتی فرد متولد می‌شود همراه اوست.به طور مثال از ۲ تا ۳ ماهگی صورت نوزاد قرمز و گونه‌هایش سرخ رنگ است،آسم، آلرژی و خس خس سینه دارد.این علایم گاه در بزرگسالی به صورت حساسیت‌های پوستی در فرد ادامه می‌یابد.در ابتدا آلرژی های پوستی به صورت حاد هستند، اما به مرور زمان به شکل مزمن در می‌آیند.حساسیت پوستی انواع مختلفی دارد:– حساسیت پوستی آلرژیک: فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد.– حساسیت پوستی تحریکی: در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند.– حساسیت های شغلی: کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و… در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند.– حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار: که در اثر کار خانه و شست وشو ایجاد می‌شود.

درمان گیاهی حساسیت پوستی

گیاهان دارویی می توانند در درمان ناراحتی های پوستی نقش داشته باشند البته بسیاری از این درمان ها به راحتی و به صورت خانگی انجام می شوند در اینجا شما را با ۸ گیاه دارویی که در درمان حساسیت های پوستی کاربرد دارند آشنا می کنیم:

نعناع : به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی پوست های دچار خارش را نرم می کند

ریحان : کوبید ریحان تازه و گذاشتن آن بر روی پوست برای رفع آکنه و لک های پوستی موثر است

رزماری : با خاصیت تقویت کنندگی جریان خون را در مویرگ ها بهتر می کند

آویشن : ضد باکتری قوی است و مالیدن آن روی اگزمای پوستی موثر است

حنا : ضد خارش و ضد اگزما است پس در طول روز چند مرتبه آن را روی زخم های پوستی بمالید

زردچوبه : یک قشق غذاخوری از آن را با آب حل کرده و به صورت خمیر بر روی زخم قرار دهید

گشنیز : با مقداری پودر نان خشک مخلوط کرده و بر روی قسمت های خشکی پوست بمالید

بنفشه ۳ رنگ : کوبیده شده آن بافت های ملتهب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت می کند.

درمان‌های گیاهی مفید برای از بین بردن راش‌ عبارتند از: روغن درخت چای، روغن نارگیل، سرکه سیب، آلوئه‌ورا و روغن زیتون.

درمان حساسیت پوستی با نوشیدن آب

نوشیدن مقدار زیادی آب ،یک نکته ساده است که به سرعت از بروز خارش ناشی از آلرژی پوستی که هرگز نمیدانند ،جلوگیری می کند و باعث کاهش آن می شود.آب ،نقش بسیار مهمی در بدن شما دارد. شما ممکن است یک تا دو هفته بدون غذا زنده بمانید، اما اگر ۳ الی ۴ روز بدون آب باشید،نمی توانید زنده بمانید چون همان طور که ۷۰ درصد از بدن از آب تشکیل شده است، آب در سراسر بدن پخش می شود و نقش حیات در حفظ گردش خون در بدن را دارد. هر روز بدن باید آب کافی برای حفظ خود داشته باشد و مایع از دست رفته را از طریق عرق جذب کند. بنابراین اگر شما بدن خود را به اندازه کافی هیدراته نگه ندارید،به بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات پوستی مانند آلرژی منجر می شود.پوستی که تحت تاثیر آلرژی قرار می گیرد، اغلب خشن تر از معمول است. اگربه پوست رطوبت رسانی نکنید، این ضایعات پوستی به تدریج بدتر می شود .پوست شما چروکیده می شود و برای بهبودی کارتان سخت تر می شود.علاوه بر این نوشیدنی آب فباعث کاهش گرما و خنک شدن پوست می شود . که می تواند آلرژی های پوستی ناشی از تغییرات آب و هوا را کم کند. به منظور جلوگیری از عدم تعادل الکترونیکی در بدن بزرگسالان باید هر روز بر اساس وزن خود آب بنوشند. مردان در روز ۲ تا ۳ لیتر، و زنان دو تا دو و نیم لیتر آب برای حفظ فعالیت های خود دارند.

درمان حساسیت پوستی با عسل

یکی از ساده ترین و موثرترین روش های مراقبت از پوست ،استفاده از عسل می باشد ؛ عسل حاوی مقدار زیادی آب است. این می تواند رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین کند.در عین حال، برای اعمال این درمان باید مراحل زیر را دنبال کنید:دو بار در روز پوست خود را به صورت مستقیم با عسل مالش دهید. شما می توانید یک ماساژ ملایم را انجام دهید، تا مواد مغذی عسل در پوست نفوذ کنند. و بتوانند پوست را به گونه ای موثرتر تغذیه و نرم کنند.پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب بشویید.

توصیه هایی برای درمان حساسیت پوستی

– حجامت عام (حجامت قاعده کبد و ساق پاها) یکی از بهترین درمان‌های حساسیت پوستی است به ویژه زمانی که فرد دچار غلبه خون باشد.مصرف خاکشیر و تخم‌شربتی با سکنجبین یا عسل نیز در رفع حساسیت پوستی موثر است.– مصرف خرفه یا کاهو با سکنجبین نیز کمک شایانی به درمان حساسیت پوستی می‌کند.استحمام با مواد شوینده ضد حساسیت نیز در مبتلایان به حساسیت پوستی ضروری است.– افرادی که دچار حساسیت پوستی هستند باید از ترکیب دَم‌کرده گل بنفشه، عناب، خارخاسک و تخم‌ترشک استفاده کنند همچنین ماساژ موضعی پوست با ترکیب سدر، بابونه، آرد جو و ماست نیز سبب بهبود این عارضه می‌شود.– مصرف کدو و خیار با ماست در رفع حساسیت پوستی موثر است همچنین قرار دادن ضماد حنا، بابونه و گل‌راعی با گلاب بر روی پوست نیز به درمان حساسیت پوستی کمک می‌کند.– مبتلایان به حساسیت پوستی برای رفع مشکلشان باید آش آبغوره را ۴۰ روز مصرف کنند؛ ماساژ موضعی پوست با محلول آب‌لیمو ترش تازه و سرکه نیز سبب درمان حساسیت پوستی می‌شود.– ماساژ موضعی پوست با وازلین بدون اسانس به همراه پماد ویتامین AD نقش موثری در بهبود حساسیت پوستی دارد.افراد دچار حساسیت پوستی نیز باید پوست خود را با ترکیب روغن بادام شیرین، گل بنفشه، گل همیشه بهار، بابونه، گل‌راعی و گشنیز ماساژ دهند.– مبتلایان به اگزما و حساسیت برای رفع مشکلشان باید ۲۰۰ گرم روغن کنجد را با ۱۰ گرم کتیرا، ۱۰ گرم موم عسل و ۲ گرم کافور با هم ترکیب کنند سپس این مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهند و خوب هم بزنند؛ این ترکیب باید روزانه سه بار بر روی پوست ماساژ داده شود.

بهترین راه درمان حساسیت پوستی

بهترین راه درمان حساسیت پوستی، شناسایی ماده ی محرک و دوری از آن است. در مرحله ی بعد بهتر است پوست همیشه مرطوب نگه داشته شود و از پمادهای ضد التهاب مانند هیدروکورتیزون بر روی آن استفاده شود. اگر دچار خارش خفیف هستید می توانید از یک آنتی هیستامین استفاده کنید، اما در صورت شدت یافتن خارش بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت لزوم، برایتان دارو تجویز شود.

تفاوت بین حساسیت پوستی و آلرژی چیست؟

پوست های حساس معمولا در تماس با یک ماده ی خاص دچار قرمزی و خارش می شوند و این مشکل یک بیماری محسوب نمی شود. اما آلرژی یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده ی خاص واکنش بیش از حد نشان می دهد.حساسیت پوستی ممکن است فقط در زمان های خاصی بروز پیدا کند، برای مثال پوست برخی افراد در فصل زمستان به دلیل خشک شدن، نسبت به یک کرم حساسیت نشان می دهد، اما نسبت به همان محصول در تابستان هیچ واکنشی نشان نداده و دیگر حساس نیست.

چه وقت حساسیت تشدید می‌شود ؟

– حساسیت های پوستی در فصول خشک سال مانند پاییز، زمستان و اوایل بهار شدت پیدا می‌کند.– تغییر محیط زندگی هم ممکن است باعث تشدید و یا کمتر شدن آلرژی در افراد شود. به طور مثال کسی که از تهران به شمال می‌رود، ممکن است علائم حساسیت در او به دلیل وجود رطوبت شمال برطرف شود، اما با بازگشت به تهران دوباره ظاهر شود.– بعضی از غذاها مانند شیر گاو، آجیل و تخمه در برخی از افراد باعث بروز و تشدید حساسیت پوستی می‌شود.– تغییر ناگهانی محیط مثلا ورود ناگهانی از یک فضای سرد به یک فضای گرم و برعکس هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.– نقش استرس و فشارهای عصبی نیز اهمیت دارند. گاه یک خبر ناگوار باعث تشدید علائم و خارش در فرد می‌شود.– نور آفتاب هم در ضمن اینکه گاهی درمان کننده است، گاهی تشدیدکننده حساسیت محسوب می‌شود.

  • علی صفایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی