سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

سایت تارووووووووووت

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

 

دهکده تورتوک، روستای جدامانده ای که کشورش را از دست داد!

دهکده تورتوک تا سال 1971 بخشی از کشور پاکستان به شمار می‌رفت. ارتش هند در این سال طی جنگی بر سر مرزها روی خط کنترل این دهکده را اشغال کرد و هرگز آن را پس نداد. اما چرا این اتفاق افتاد؟

دهکده تورتوک

تاریخچه‌ای پرهیاهو

رسیدن به تورتوک بسیار دشوار است. این دهکده کوچک در انتهای دور دره نوبرای منطقه لاداخ در شمال هند واقع شده است و رودخانه شیوک و قله‌های مرتفع رشته‌ کوه قراقروم آن را احاطه کرده‌اند. پیرامون آن پر از قطعه‌ سنگ است و برای ورود به شهر و خروج از آن تنها یک جاده وجود دارد: مسیری ناهموار که از معابر مرتفع می‌گذرد تا به شهر لِه برسد. تاریخ پرهیاهوی دهکده آرام تورتوک حتی از منظره آن نیز جالب‌تر است؛ زیرا دهکده‌ای است که کشور خود را از دست داده است. 

دهکده تورتوک

دهکده بالتی هند

درحالی‌که دیگر قسمت‌های لاداخ بودایی هستند و تبتی‌های لاداخی در آن‌ها زندگی می‌کنند، تورتوک یک دهکده بالتی است (بالتی ها قومی از نژاد تبتی‌ها هستند که عمدتا در منطقه اسکاردوی پاکستان زندگی می‌کنند.). اهالی دهکده، مسلمان نوربخشی هستند که شاخه‌ای از گرایش صوفی در اسلام می‌باشد و به زبان بالتی (یکی از زبان‌های تبت) صحبت می‌کنند، شلوار کمیز می‌پوشند و با قوم‌ و خویش‌های خود در کشور پاکستان که 6 کیلومتر با آن‌ها فاصله دارند، نقاط مشترک بیشتری دارند. درواقع تورتوک تا سال 1971 بخشی از پاکستان بود و سپس ارتش هند طی جنگی بر سر مرزها روی خط کنترل، آن را اشغال کرد. خط کنترل خطی است که از برخی از بلندترین و ناهموارترین مناظر کوهستانی سیاره زمین می‌گذرد و این دو کشور بر سر آن اختلاف دارند. 

دهکده تورتوک

جدا شده توسط یک مرز

هند به دلیل دغدغه‌هایش درباره‌ی امنیت مرزی، هرگز این دهکده را پس نداد. آن دسته از اهالی که در روز اشغال سال 1971 به دیدن دوستانشان رفته بودند یا در قسمت دیگری از پاکستان کار می‌کردند، هرگز نتوانستند بازگردند و سال‌هاست که هند ورود و خروج به منطقه را ممنوع کرده است و آن را شدیدا کنترل می‌کند. البته ناحیه مرزی طی دهه اخیر آرام‌تر بوده است. در سال 2010 درهای دهکده تورتوک به روی گردشگران باز شدند و به افراد اجازه داده شد تا بتوانند یک دهکده و سبک زندگی منحصربه‌فرد را ببینند. اهالی بالتی از دیوارهای سنگی کوهستان کاراکورم پیرامونشان بیشترین بهره را می‌برند و در کوچه‌های سنگ‌فرش شده‌شان خانه‌های سنگی ظریف و کانال‌های آبیاری سنگی برای آب‌رسانی به مزارعشان می‌سازند. 

دهکده تورتوک

راه‌حلی هوشمندانه برای خنک کردن

تورتوک نسبت به دیگر قسمت‌های منطقه مرتفع لاداخ ارتفاع کمتری دارد و 2900 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. تابستان در این ارتفاع می‌تواند بسیار گرم باشد و اهالی دهکده با استفاده از سنگ‌های پیرامونشان سیستم‌های سنگی خنک‌کننده برای ذخیره غذاهایی مانند گوشت، کره و دیگر مواد غذایی فاسد شونده ساخته‌اند تا در ماه‌های گرم سال از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنند. طراحی این انبارهای سنگی که در زبان بالتی به آن‌ها «نانگچانگ» به معنی «خانه سرد» می‌گویند، به‌گونه‌ای است که جریان هوا از شکاف‌هایی که در آن‌ها گذاشته شده است عبور می‌کند و مواد غذایی را نسبت به دمای هوای بیرون خنک‌تر نگه می‌دارد.

دهکده تورتوک

سایه‌های سبز

درحالی‌که محصول عمده این ناحیه جو می‌باشد، زیرا از معدود دانه‌هایی است که تنها در ارتفاع رشد می‌کنند، اما ارتفاع نسبتا پایین‌تر تورتوک باعث شده است تا اهالی بالتی بتوانند گندم‌ سیاه هم بکارند. ساکنان این دهکده، تولیدکننده‌ی بخش عظیمی از زردآلو و گردوی هند نیز هستند و دهکده‌شان از این‌ جهت معروف شده است. کار زراعت این محصولات بسیار طاقت فرساست و در تمام طول سال دهکده شبیه به لحاف چندتکه‌ای از زمین‌های کاشته شده یا درو شده می‌باشد. تورتوک برخلاف دیوارهای خشک و بی‌ آب‌ و علف کوهستان قراقروم و آبدره‌های آن، یک آبادی سرسبز است. 

دهکده تورتوک

پایبند به اصول فرهنگی

علی‌رغم این‌که هند و پاکستان هنوز بر سر کشمیر با هم اختلاف دارند، اما زندگی در تورتوک با آرامش و دل‌خوشی جریان می‌یابد. کشور هند برای تمام ساکنان دهکده کارت شناسایی ملی صادر کرده است و آن‌ها پس از اشغال سال 1971 به شهروندان رسمی هند تبدیل شده‌اند. به‌تازگی نیز تلاش‌هایی برای مدرن سازی دره نوبرا صورت گرفته است؛ جاده‌های بهتری ساخته شده‌اند، خدمات سلامت بهتری ارائه می‌شوند، حمل‌ونقل بهبود یافته است و اخیراً گردشگری نیز در این ناحیه رونق پیدا کرده است. این‌ها برای تورتوک به معنی پیشرفت می‌باشند.

البته این منطقه خیلی شبیه به هند نیست. باغ‌های زردآلو، مساجد نوربخشی، خانه‌های سنگی و کانال‌های آبیاری، غذاهای سنتی بالتی مانند کیسیر (نان گندم‌سیاه) با گوشت گاومیش یا مشکات، زردآلو و خمیر گردو، و بالای، سوپی با نودل های بزرگ گندم‌سیاه، همه و همه فرهنگ دهکده را نزدیک به ریشه‌های بالتی آن نگه می‌دارند. 

دهکده تورتوک

رنگ‌های پاییزی

زیبایی این دهکده در پاییز دوچندان می‌شود؛ ردیف‌های درختان صنوبر تغییر رنگ می‌دهند و خود را از منظره سنگی اطراف متمایز می‌کنند. بااینکه دیگر دهکده‌های لاداخی موجود در دره نوبرا نیز در کارهای خود از سنگ بهره می‌گیرند، اما ساخته‌های آن‌ها به ظرافت و دقت ساخته‌های دهکده تورتوک نمی‌رسد. در منطقه‌ای که پر از زمین‌لرزه و رانش زمین است، دیوارهای سنگی بالتی مقاوم و مغرور برجای خود می‌ایستند.

دهکده تورتوک

دنیایی رو به‌ پیشرفت

اینجا مکانی است که ساکنان آن نه‌ تنها آموخته‌اند که چگونه با محیط پیرامون خشن خود هم‌زیستی داشته باشند، بلکه پیشرفت هم کرده‌اند. اهالی دهکده علی‌رغم از دست دادن کشور سابقشان نسبت به ریشه‌های فرهنگی خود وفادار مانده‌اند و اکنون‌که از سرتاسر دنیا مهمان می‌پذیرند، به دنبال آینده و پیشرفت خود می‌باشند.

تمام تصاویر توسط دیو استامبولیس گرفته شده است.

 

شعر درباره ی چشم قهوه ای

شعر زیبا چشم تو شعر

شعر سر زیبایی چشمان تو دعوا شده است

شعر چشمات از ستار

شعر در مورد چشمان سیاهم

شعری در مورد چشمان سبز

شعر در مورد دختر چشم سبز

شعر کوتاه درباره چشم سبز

شعر در مورد چشم آهویی

شعر در مورد چشم پوشی و صبر

شعر در مورد چشم عسلی ها

شعر در مورد چشمان اهو

شعر درباره چشمان عسلی

شعری در مورد چشم سبز

شعر نو درباره چشم عسلی

شعر زیبا درباره چشم عسلی

شعر در مورد چشم قهوه ایی

شعر در مورد چشمان قهوه ای

شعر در مورد چشم قهوه ای

شعری درباره چشم عسلی

شعر درباره ی چشم قهوه ای

تعبیر خواب یخچال بزرگ

تعبیر خواب خرید یخچال

تعبیر خواب یخچال کثیف

تعبیر خواب یخچال پر از خوراکی

تعبیر خواب یخچال پر از خوراکی

تعبیر خواب یخچال نو

تعبیر خواب یخچال نو

تعبیر خواب یخچال نو

تعبیر خواب یخچال خریدن

تعبیر خواب یخچال خالی

تعبیر خواب یخچال خریدن

تعبیر خواب یخچال پر از میوه

 

 

  • علی صفایی

تپش قلب

تپش قلب

توضیحاتی در مورد تپش قلب

طبق تحقیقات پزشکی ، تعداد ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه می باشد. به طور کلی ضربان قلب پایین در حالت استراحت نشان دهنده ی عملکرد کارآمدتر قلب و تناسب بهتر قلبی عروقی است. برای مثال یک وزرشکار حرفه ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی حدود ۴۰ داشته باشد.این حالت ممکن است در قفسه ی سینه، گلو و یا گردن احساس شود. این حالت می تواند اذیت کننده و حتی نگران کننده باشد در صورتی که معمولا جدی و خطرناک نیست و معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود. بیشتر اوقات این موضوع به علت استرس، نگرانی یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی کافئین، نیکوتین یا الکل به وجود می آید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد همه چیز درباره علت و درمان تپش قلب ناگهانی با داروهای گیاهی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تپش قلب یا ضربان غیرعادی

این حالت به ضربان غیر عادی قلب اطلاق می‌گردد که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسهٔ سینه می‌شود و توسط فرد به صورت ضربات محکم، سریع و نامنظم احساس می‌گردد. این حالت می‌تواند همراه با اضطراب باشد که لزوماً حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست، با این حال می‌تواند یک نشانهٔ ناشی از یک ضربان نامنظم یا سریع باشد. این حالت می‌تواند پیوسته یا به صورت متناوب و دارای طول و فرکانس متغیر باشد. علایم همراه با این حالت عبارت‌اند از سرگیجه، تنگی نفس، عرق کردن، سردرد و درد قفسهٔ سینه. این حالت ممکن است با مواردی همچون بیماری‌های عروض کرونری قلب، پرکاری تیروئید، بیماریهای مؤثر بر ماهیچهٔ عضلهٔ قلب مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری‌هایی که منجر به پایین بودن سطح اکسیژن خون می‌گردند همچون آسم، آمفیزم، جراحی‌های قبلی قفسهٰ سینه، مشکلات کلیه، پایین بودن سطح سرتونین مغز، کم خونی و درد، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و کلسیم و همچنین مشکلات تغذیه‌ای مانند کمبود تائورین، آرژینین و آهن.

علائم تپش قلب

این حالت با درد قفسهٔ سینه حاکی از مشکلات عروق کرونری است. چنانچه درد سینه پس خم شدن به جلو تسکین یافت می‌تواند موید مشکلات پریکارد باشد. این حالت با سرگیجهٔ خفیف و جزئی، غش کردن یا حالت نزدیک به غش، می‌تواند حاکی از فشار خون کم و همچنین ریتم و آهنگ غیرعادی و خطرناک قلب باشد. تپش قلب همراه با تقلای فیزیکی می‌تواند موید کاردیومیوپاتی هیپرتروفی باشد

علت تپش قلب

۴ علت اصلی می‌توان را برای تپش قلب برشمرد: مورد فهرست شماره‌ای تحریک برون قلبی سیستم عصبی سمپاتیک اختلال سمپاتیک فشار خون بالا ضربان نامنظم و غیرعادی قلب

عوارض تپش قلب

این حالت به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد. ❇ غش کردن اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است. ❇ ایست قلبی ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. این حالت می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود. ❇ سکته ی مغزی تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود. ❇ نارسایی قلبی این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد. بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

تشخیص تپش قلب

اگر پزشکتان گمان کند که شما تپش قلب دارید، با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش خواهد داد. پزشک شما ممکن است به دنبال مشکلات پزشکی مانند تورم غده ی تیروئید که مسبب این حالت شما هستند، باشد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است پزشک شما درخواست کند، شامل موارد زیر هستند: ✅نوار قلب در این آزمایش غیرتهاجمی، فرد کارشناس یک سری وسیله روی قفسه سینه شما قرار می دهد که آن ها ضربان های الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند. نوار قلب به پزشک شما کمک می کند تا هر نوع بی نظمی ضربان قلب و مشکلات ساختاری ای که می توانند باعث تپش قلب شوند را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است هم در زمان استراحت و هم در زمان ورزش انجام شود. ✅مانیتورینگ هولتر مانیتور هولتر یک وسیله ی قابل حمل است که شما آن رو می پوشید تا نوار قلب جاری شما، معمولا برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت را ثبت کند. این وسیله در هنگامی که پزشک نتواند با استفاده از نوار قلب متداول علت تپش نامنظم قلب را تشخیص دهد، استفاده می شود. ✅ثبت وقایع اگر شما همچنان بعد از استفاده از مانیتور هولتر هیچ بی نظمی ضربان قلبی نداشتید، پزشک شما ممکن است از یک وسیله برای ثبت وقایع قلبی شما استفاده کند. شما تا جای ممکن در طول روز این وسیله را می پوشید و در هنگامی که با علائم تپش قلب مواجه شده، دکمه ی دستگاه را فشار می دهید تا شروع به ثبت وقایع کند. ممکن است نیاز باشد برای چند هفته از این دستگاه استفاده کنید. ✅اکوی قلب اکوی قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه ی سینه می شود. این کار یک تصویر را ارائه می دهد که نشان دهنده ی ساختمان و عملکرد قلب می باشد. با عبور امواج سونوگرافی از قلب شما، یک کامپیوتر آن ها را تحلیل کرده و یک تصویر متحرک روی مانیتور نشان می دهد.

درمان تپش قلب

به جز در مواقعی که پزشک شما متوجه وجود یک مشکل قلبی می شود، این حالت به ندرت نیاز به درمان دارد. در عوض پزشک شما راه هایی برای مقابله با ایجاد تپش نامنظم قلب به شما می آموزد. اگر تپش قلب شما در اثر یک بیماری مانند آریتمی به وجود آمده باشد، درمان شما با تمرکز بر روی آن بیماری به انجام می رسد.بعضی از داروهای درمان تپش نامنظم قلب شامل موارد زیر هستند: متوپرولول پروپرانولول آتنولول بلاک کننده های کانال کلسیم ⚠ توجه: این داروها ممکن است برای درمان درد قفسه ی سینه، درمان فشار خون بالا و یا بی نظمی ضربان قلب تجویز شوند.هر چند این مشکل ممکن است ناخوشایند باشد، اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر تپش قلب ممکن است یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند آریتمی (تپش نامنظم قلب) باشد که نیازمند درمان هستند.

روش های درمانی

✔ کاهش استرس و نگرانی ها تکنیک های ریلکسیشن (آرامش بخش) مانند یوگا و تنفس عمیق درمانی را تمرین کنید. ✔ دوری از محرک ها محرک ها مانند کافئین، نیکوتین، بعضی از داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب شما را تند تر یا نامنظم کنند. ✔ خم شدن و آب سرد خم شدن و استفاده از آب سرد می توانند سبب تحریک عصب واگ و کمک به کنترل ضربان قلب شوند. تنفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند و استرس ناشی از این حالت شما را می کاهد. ✔ اجتناب از داروهای غیر قانونی (مخدر ها) ✔ انجام مانور والسالوا

داروها

این حالت می تواند عارضه جانبی مصرف برخی داروها هم باشد، مثل داروهایی که برای درمان آسم و اختلالات تیروئید استفاده میشوند. قلب‌های سالم نیز ممکن است دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند و تقریبا اکثر آدمها تا به حال تپش قلب را تجربه کرده اند. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب و ترس ویا در هنگام بی خوابی های شب اتفاق می افتد و اکثرا در خانمها شایع‌تر است. هنگام فعالیت بدنی، ورزش، بالا رفتن از پله‌ها، حمل خریدهای روزانه، فشار روحی، خوشحالی، غم، عصبانیت و هیجان ضربان قلب بالا می‌رود تا به بدن اکسیژن کافی برسد. اما گاهی اوقات این ضربان سریع و کوبنده قلب مدت بیشتری باقی می‌ماند و به اضطراب و نگرانی‌ فرد می‌انجامد. اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا اینکه در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد فرد دچار شده میبایست به پزشک مراجعه کند.

تپش قلب در خانم ها

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به شمار می‌آید و یکی از علائم آن می‌تواند این حالت باشد. در این اختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقداری به داخل دهلیز خم می‌شود. پرولاپس در خانم‌ها شایع‌تر است اما شیوع کلی‌اش در جامعه حدود ۲درصد است یعنی از هر ۱۰۰ نفر ممکن است ۲ نفر پرولاپس داشته باشند.

پایین آوردن ضربان و تپش قلب

✅ کمی آب بنوشید. ✅ محکم سرفه کنید. ✅ تحرک تان را کم کنید. ✅ مصرف کافئین را کمتر کنید. ✅ تغذیه متعادل داشته باشید. ✅ در یک وعده غذا پرخوری نکنید. ✅ استرس تان را کم کنید و بخوابید. ✅ فعالیت بدنی منظم داشته باشید. اگر این ۵ نشانه را در خود احساس کردین جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید:

همه چیز درباره قلب

قلب پمپ عضلانی است که خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند و حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون بوسیله قلب، تلمبه زده شود. طول مدت هر دوره انقباض و انبساط قلب انسان، ذر حدود ۱ ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی حدود صدهزار بار می‌‌تپد . ضربان قلب فرد بالغ در زمان استراحت و در حالت عادی باید بین 50 تا 80 بار در دقیقه باشد. برای عملکرد صحیح و پمپاژ به موقع، مدار الکتریکی ویژه ای در قلب وجود دارد. این مدار انقباض را از دهلیزها آغاز و پس از کمی تاخیر (که برای پر شدن بطنها لازم است) فرمان انقباض را به بطنها می دهد. در هر ضربان قلب منبعی در دهلیز به نام گره سینوسی، یک موج الکتریکی ایجاد می کند و آن را به سوی دهلیزها و منبع تولید کننده دیگری به نام گره دهلیزی-بطنی می فرستد. گره دهلیزی-بطنی پس از دریافت موج بالایی، اندکی تامل کرده و سپس امواجی را بسوی بطن ها می فرستد. حرکت هماهنگ طبیعی قلب ریتم سینوسی نامیده می شود.

 

دیدن مار خاکستری بزرگ در خواب

کشتن مار خاکستری در خواب

مار خاکستری در خواب نشانه چیست

مار خاکستری در خواب

دیدن مار خاکستری در خواب

تعبیر خواب دیدن مار خاکستری در خانه

تعبیر خواب مار خاکستری چیست

تعبیر خواب مار خاکستری خیلی بزرگ

تعبیر خواب مار خاکستری در خانه

تعبیر خواب مار خاکستری در خانه

تعبیر خواب مار خاکستری

تعبیر خواب دیدن مار خاکستری

تعبیر خواب مار خاکستری سفید

تعبیر خواب مار خاکستری خالدار

تعبیر خواب مار خاکستری و سیاه

نیش زدن مار خاکستری در خواب

تعبیر خواب دیدن مار خاکستری

تعبیر دیدن مار خاکستری در خواب

تعبیر خواب دیدن مار خاکستری در خانه

تعبیر دیدن مار خاکستری رنگ در خواب

تعبیر خواب مار خاکستری و سفید

تعبیر خواب مار زنگی خاکستری

تعبیر خواب دیدن مار خاکستری رنگ

تعبیر دیدن مار خاکستری در خواب

 

 

 

  • علی صفایی